reklama

Prečo som poistenec Všeobecnej zdravotnej poisťovne.

V ktorej zdravotnej poisťovni je najlepšie byť? Moje dôvody prečo som ja aj moja rodina už roky poistený v štátnej zdravotnej poisťovni.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (40)

Rozhodol som sa tak ako zamestnanec, čo platí dane, ako lekár, ako otec a aj ako človek, čo sa problémom slovenského zdravotníctva venuje roky.

Tento mesiac je jediný v roku, kedy sa dá zmeniť zdravotná poisťovňa. Často dostávam od známych, od pacientov ale i od novinárov otázku, ktorá zdravotná poisťovňa je najlepšia. Denne sme bombardovaní drahou reklamou. Súkromné zdravotné poisťovne prichádzajú s naoko príťažlivými produktami pre klientov, ale na poskytovanie zdravotnej starostlivosti to nemá zásadný význam.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo sa týka zdravotného poistenia máme na Slovensku ten najhorší možný systém. Máme tu zlú zákonnú situáciu, z ktorej bohatnú súkromné zdravotné poisťovne na úkor nemocníc, ambulancií i pacientov. Princíp ich superbiznisu je jednoduchý: Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti (ambulancia, nemocnica) MUSÍ podľa zákona ošetriť každého jedného pacienta – klienta poisťovne, ktorý k nemu príde podľa štandardov modernej medicíny, pacient – občan MUSÍ podľa zákona platiť zdravotné odvody poisťovni, ale tretí článok tohto trojuholníku – poisťovňa nemá žiadnu povinnosť = NEMUSÍ za poskytnutú liečbu nemocnici/ambulancii zaplatiť. Preto z hľadiska dostupnosti zdravotnej starostlivosti je úplne jedno, kde je človek poistený - z pohľadu potreby zdravotnej starostlivosti sa každý jeden občan Slovenska v prípade potreby dostane k zdravotnej starostlivosti, ktorú mu negarantuje poisťovňa, ale Ústava SR. V tomto smere si zdravotné poisťovne nijako nekonkurujú, čo potvrdila i správa Európskej komisie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak, v ktorej zdravotnej poisťovni je najlepšie byť?

Poviem Vám moje dôvody prečo som ja a aj moja rodina už roky poistený v štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovni:

1. Ako pacient nechcem budiť negatívne emócie v zdravotníkovi, ktorý ma bude liečiť

 Dnes je verejne známe, že takmer 8 z 10 lekárov je poistených v štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovni. Je to výsledok pohľadu z druhej strany. Ako lekári vidíme, ktorá poisťovňa koľko platí ambulancii alebo nemocnici. Lekári vidia, koho poistenci sa dostanú k vyšetreniu, alebo operácii skôr, ktoré poisťovne ako schvaľujú lieky. Je už všeobecne známe, že priemerne najviac a najlepšie platí nemocniciam/ ambulanciám VšZP. Ak nedáte na tvrdenie lekára, tak tu je zistenie Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou : Suma 925 eur je ročný priemer VšZP platieb nemocniciam/ambulanciám za 1 poistenca, ostatné dve zdravotné poisťovne dosahujú priemer jedna 702 eur a druhá len 603 eur.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

poisťovňa

Zaplatené za 1 poistenca poskytovateľom za rok 

Všeobecná zdravotná poisťovňa

 925 eur

Súkromná poisťovňa I.

 702 eur

Súkromná poisťovňa II.

 603 eur

(pre pochybovačov - aj keby sme zvážili , že Všeobecná zdravotná poisťovňa má najdrahších pacientov, čo jej kompenzuje prerozdeľovací systém, tak aj pri tomto zohľadnení a odrátaní vyrovnaní z PCG – platí Všeobecná zdravotná poisťovňa za svojich poistencov o 83mil eur viac ako súkromné) Teda VšZP by si mohla povedať, že chce byť v zisku a začať platiť ako súkromníci, tým by na jednom poistencovi ušetrila – mohla by si nechať vyše 200eur ročne, ale nerobí to, lebo je to v prospech zdravotníctva a pacientov. 

Prečo je to však výhodné pre pacienta poisteného v VšZP ? Predstavte si, že prídete do hotela spolu s dvoma ďalšími klientmi. Zamestnanci tohto hotela dopredu vedia, že od vás dostane hotel o 200eur viac ako od druhého zákazníka a o 300eur viac ako od tretieho. Čo myslíte, kto z týchto troch zákazníkov bude mať najpríjemnejšiu návštevu daného hotela?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak príde pacient - poistenec, personálu daného oddelenia pri pohľade na jeho poisťovňu hneď prebehne hlavou, či daný pacient prinesie ich oddeleniu stratu, alebo zisk - do tohto sú zdravotníci dnes žiaľ tlačení, a ja, ako pacient nechcem budiť v zdravotníkovi, ktorý ma bude liečiť negatívne emócie. 

Z tohto pohľadu sa cítim ako pacient v nemocnici alebo ambulancii menej trápne ako poistenec štátnej poisťovne, keďže za moje ošetrenie dostanú priemerne viac ako platia ostatné poisťovne. Hoci ja, ako daňový poplatník, by som do všetkých zdravotných poisťovní odvádzal rovnaké zdravotné poistenie (14% z hrubej mzdy), štátna zdravotná poisťovňa si z týchto mojich zdravotných odvodov nechá menej a viac platí za moju liečbu ako súkromné poisťovne.

2. Je pre mňa dôležité kto danú poisťovňu vlastní – Všeobecná zdravotná poisťovňa patrí štátu, teda nám občanom. Dôvera patrí finančnej skupine PENTA, a Union holandskej spoločnosti.

V dnešnej krutej dobe, v ktorej sa využíva úplne všetko pre odstránenie nepohodlných ľudí, sa mi nezdá bezpečné zverovať osobné citlivé zdravotné údaje poistenca firme patriacej oligarchom, pre ktorých pracoval bývalý šéf komunistickej štátnej bezpečnosti Lorenc (viac tu https://cs.wikipedia.org/wiki/Alojz_Lorenc a tu https://dennikn.sk/3636/nepotrestany-zivot-alojza-lorenca/).

3.  Nechcem aby sa moje zdravotné odvody „tunelovali“ na Cyprus a Bahamy. Medializovaný najväčší „tunel v slovenskom zdravotníctve nemá na svedomí medializovaná teta Anka, masér Kostka ani pán Forai v štátnej poisťovni, ale akcionári v súkromnej poisťovni Dôvera. (viac tu)

Osobne mi príde vkladanie mojich zdravotných odvodov do štátnej Všeobecnej zdravotnej poisťovne zmysluplnejšie, akoby som z nich mal financovať vilu na Bahamách slovenským oligarchom (Článok: Peniaze z Dôvery mali ísť na Bahamy, keď tam staval Široký ) alebo z nich platiť 400miliónový "tunel", ktorý poisťovňa Dôvera doteraz spláca zo zdravotného poistenia svojich poistencov. (Podľa analýzy tutu ) 400 miliónov eur vytiahli zo zdravotnej poisťovne Dôvera jej majitelia, hoci toľko táto súkromná poisťovňa nemala. Teda ju zadlžili na roky dopredu a doteraz tento „tunel“ spláca aj s úrokmi z peňazí, ktoré jej platia jej poistenci v dobrej viere, že peniaze použije na ich liečbu. 

4. Pán Tom Nicholson pri otázke, čo my občania môžeme spraviť s kauzou Gorila, keď jej vyriešenie od politikov čakať nemôžeme, povedal:
„...jediné čomu rozumejú, sú peniaze. Takže bojkot je jedinou formou masovej akcie, ktorá by im mohla ublížiť, alebo aspoň upútať pozornosť. A myslím si, že ľudia by boli aj naklonení takejto veci, lebo od nich nežiada nič iné, než aby nešli do najbližšej Dr. Max a našli si inú lekáreň.“ Ja sa držím tejto rady aj pri výbere zdravotnej poisťovne.

5. Nepáčilo by sa mi, ak by moje zdravotné odvody skončili v 400miliónovom tuneli ani v nákladoch poisťovne na jej prevádzku, propagáciu, správu, či iné zbytočnosti, ktoré nesúvisia so starostlivosťou o moje zdravie.

Pamätáte si telefonát pána premiéra Fica riaditeľovi VšZP ? ...„ ak máte šetriť, tak šetrite na sekretárkach, na autách, na budovách...“ Ja si dovolím tvrdiť, že šéfovia PENTY či majitelia Unionu, by mali zavolať rovnako svojmu riaditeľovi poisťovne Dôvera, či Unionu a rovnako im prikázať viac šetriť na prevádzke týchto súkromných poisťovní pretože podľa oficiálnych zverejnených účtovných závierok na prevádzku, propagáciu a správu míňajú súkromné zdravotné poisťovne takmer dvojnásobne viac v porovnaní s VšZP. Jedna súkromná poisťovňa vynakladá 65 eur a druhá až 67 eur priemerne ročne na prevádzku, propagáciu, či správu v prepočte na jedného poistenca, pričom v prípade VšZP je to len 35 eur zdroj . (spomeňte si koľko najatých = dobre zaplatených „náborových pracovníkov“ vás presviedčalo na poistenie do súkromnej poisťovne. Boli a sú platení z peňazí, ktoré ľudia v dobrej viere odvádzajú na liečbu chorých)

poisťovňa

Náklady na prevádzku, propagáciu, správu v prepočte na jedného poistenca ročne

Všeobecná zdravotná poisťovňa

 35 eur

Súkromná poisťovňa I.

 67 eur

Súkromná poisťovňa II.

 65 eur

a jedna osobná skúsenosť ako detského lekára na záver: ako pediater sa stretám s deťmi s hemofíliou (vrodená chyba zrážania krvi ), ktoré si 2-3x týždenne musia pichať drahú liečbu - faktor zrážanlivosti, ktorý im chýba. Keďže sú to deti, ťažko sa im trafí žila a preto chodia na podávanie na našu detskú ambulanciu. Zažil som asi 5-6detí a všetky boli pôvodne v Dôvere a akonáhle im zistili hemofíliu zakrátko sa prepoistili do Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Keď som sa na to pýtal rodičov, tak mi povedali, že inak by mali problém s predpisovaním drahej liečby... Toto moje malé pozorovanie, potvrdzujú i štatistiky samotnej VšZP : „ Zo 100 % onkologicky liečených Slovákov je až 74% poistených vo VšZP, z kardiologicky či diabetologicky liečených pacientov je to 73 %. Zo všetkých Slovákov, ktorí sa liečia na finančne náročnú hemofíliu, je 100% poistených vo VšZP. Zo Slovákov, ktorí potrebujú dialýzu, je až 78 % vo VšZP.“ zdroj 

Z týchto čísel vyvstávajú otázky: nevyberajú si súkromné poisťovne len hrozienka, teda najzdravších pacientov ? Ako dopadne poistenec súkromnej zdravotnej poisťovne, keď ochorie na závažnejšiu diagnózu ?

Tento môj názor som sa rozhodol zverejniť, nie preto, že chcem robiť niekomu reklamu, ale preto, že si myslím, že tu budeme mať štát len taký, aký si ho spravíme MY.

Ak chcete, aby tento blog čítalo čo najviac ľudí, môžete ho podporiť zdieľaním na facebooku, hlasovaním tu, či zvýšením karmy.

Prajem veľa zdravia !

Peter Visolajský

Peter Visolajský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  68x

Som otec rodiny a pediater. Lekár, ktorý sa rozhodol napriek všetkému zostať na Slovensku. Chcem zverejňovať svoje postrehy a veci, o ktorých viem a tým pomáhať zlepšovať spoločnosť na Slovensku. Zoznam autorových rubrík:  ZDRAVOTNICTVOSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu